Management Buy-In - Life Safety Products

Life Safety Products ontwikkelt en distribueert hoogwaardige veiligheidsproducten voor in en om de auto. Het belangrijkste product is de LifeHammer, een toonaangevend en wereldwijd bekend merk in autoveiligheidshamers. Nagenoeg alle auto-importeurs in Nederland zijn klant. Een belangrijk deel van de omzet is export. Het belang van Antea op exit-moment (2011) bedroeg 54%.

Jan Franken

Ex-directeur/aandeelhouder Life Safety Products

“In 2001 benaderde Antea, die ik kende vanuit een eerdere MBI-propositie die we samen hadden bekeken, mij omdat ze de rechten op de LifeHammer kregen aangeboden. Je denkt dan in eerste instantie: De rechten op een hamertje…. Wat moeten we daar nou mee? Maar na enig onderzoek zag ik de potentie hiervan. Wij zijn ingestapt en hebben er een echte onderneming van gemaakt. Het hoogtepunt in bijna 10 jaar LifeHammer was het binnenhalen van PON als klant in 2006. PON is met een marktaandeel van 25% in de automotive-markt de grootste speler. Toen we hem binnenhaalden en in alle nieuwe Volkswagens standaard twee LifeHammers gingen inbouwen zorgde dit voor enorm vliegwiel. Ook richting andere merken wordt PON als een voorbeeld gezien.

Eind 2011 besloten we de onderneminig te verkopen. Druk om te verkopen was er niet. Sinds 2006 hebben we steeds een mooi dividend kunnen uitkeren. Maar ik deed het bijna 10 jaar, was 57 jaar en wilde meer tijd aan mijn gezin gaan besteden. Bovendien wilde Antea ook wel een keer een exit. Daar komt bij, dat het ook een logisch moment was voor een exit. Het bedrijf stond aan de vooravond van de introductie van een reeks innovatieve veiligheidsproducten en twee zelf ontworpen en gepatenteerde nieuwe typen LifeHammer. Verder konden we nog sterk groeien in export. Het was goed dat een nieuwe man die kar ging trekken.

Ik kijk tevreden terug op de samenwerking met Antea. De samenwerking is zeer plezierig verlopen. Je krijgt als ondernemer heel veel vrijheid. Er bestaat een groot wederzijds vertrouwen. Bovendien kun je gebruikmaken van hun netwerk van Informals. Vanuit dat netwerk heb ik Paul Mönking als commissaris gekregen. Paul heeft me steeds gewezen op de noodzaak om te focussen. Dat heeft ons geen windeieren gelegd, uiteindelijk resulterend in de exit. Dat is ook het mooie van een partnership met een participatiemaatschappij: zij kunnen je helpen een prachtige exit te realiseren.”